-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16431 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آخرين مرحله نهي از منكر چيست؟
آخرين مرحله مرحله عمل است. گاهي طرف در درجه اي و در حالي است كه نه اعراض و هجران ما تأثيري بر او مي گذارد و نه مي‎توانيم با منطق و بيان و تشريح مطلب، او را از منكر بازداريم، بلكه بايد وارد عمل شويم؛ اگر وارد عمل شويم، مي‎توانيم. چطور وارد عمل شويم؟ وارد عمل شدن، مختلف است. معناي وارد عمل شدن تنها زور گفتن نيست، كتك زدن و مجروح كردن نيست. البته نمي گويم در هيچ جا نبايد تنبيه عملي شود. بله، مواردي هم هست كه جاي تنبيه عملي است. اسلام ديني است كه طرفدار حد است، طرفدار تعزير است؛ يعني ديني است كه معتقد است مراحل و مراتبي مي رسد كه مجرم را جز تنبيه عملي چيز ديگري تنبيه نمي كند و از كار زشت باز نمي دارد. اما انسان نبايد اشتباه كند و خيال كند كه همه موارد، موارد سختگيري و خشونت است. علي(ع) درباره پيغمبر اكرم اينطور تعبير مي كند: «طبيب دوار بطبه، قد احكم مراهمه و احمي مواسمه» (نهج‎البلاغه، خطبه 107) مي‎فرمايد: او طبيب بود؛ پزشكي بود كه بيمارها و بيماريها را معالجه مي‎كرد. بعد به اعمال اطباء تشبيه مي‎كند كه اطباء، هم مرهم مي نهند و هم جراحي مي كنند و احياناً داغ مي كنند. مي‎گويد پيغمبر دوكاره بود: پزشكي بود مرهم نِه و هم جراح و داغ كن. مقصود اين است كه پيغمبر دو گونه عمل مي كرد. يك نوع عمل پيغمبر، مهرباني و لطف بود. اول هم «احكم مراهمه» را ذكر مي كند، يعني عمل اول پيغمبر هميشه لطف و مهرباني بود. ابتدا از راه لطف و مهرباني معالجه مي كرد، با منكرات و مفاسد مبارزه مي كرد، اما اگر به مرحله اي مي رسيد كه ديگر لطف و مهرباني و احسان و نيكي سود نمي بخشيد، آنها را به حال خود نمي گذاشت. اينجا بود كه وارد عمل جراحي و داغ كردن مي شد. هم مرهمهاي خود را بسيار محكم و مؤثر انتخاب مي كرد و هم آنجا كه پاي داغ كردن و جراحي در ميان بود، عميق داغ مي كرد و قاطع جراحي مي نمود. سعدي ما هم اين مطلب را مي گويد ولي بدون آنكه حق تقدمي براي مهرباني قائل شده باشد. مي‎گويد:
درشتي و نرمي بهم در به است چو رگزن كه جراح و مرهم نه است
مي‎گويد: هم درشتي بايدباشد و هم مهرباني، مثل رگزن كه هم جراحي مي كند و هم مرهم مي نهد.

مجموعه آثار شهيد مطهري ج 17ـ حماسه حسيني صفحه: 247 ـ 248
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.